Ecommerce companies in India have grown enormously over the past few decades due to the worldwide availability of supply chains, logistics, and Internet facilities. Small businesses can now compete with larger enterprises and reach a wider audience thanks to e-commerce firms. They can establish an online shop, use e-commerce platforms to sell their goods, and use the same finance and customer service options as bigger businesses. Top 10 Ecommerce Companies in India Below is the best ecommerce business list: 1. Amazon Amazon is among the top e-commerce companies in India. In June 2013, Amazon India , a division of the international retail behemoth, initially welcomed customers from India. Amazon focuses on providing the best-class service to its customers. Fast same-day and overnight shipping that caters to today’s frequent customers is synonymous with the brand. Many in-demand businesses, like Xiaomi and Apple, use it as their platform of choice to introduce the newest...
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E-Commerce in hindi
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ई-कॉमर्स या इ-व्यवसाय इंटरनेट के माध्यं से व्यापार का संचालन है; न
केवल खरीदना और बेचना, बल्कि ग्राहकों केलिये सेवाएं और व्यापार के
भागीदारों के साथ सहयोग भी इसमें शामिल है। बुनियादी ढांचे, उपभोक्ता और
मूल्य वर्धित प्रकार के व्यापारों के लिए इंटरनेट कई अवसर प्रस्तुत करता
है। वर्तमान में कंप्यूटर, दूरसंचार और केबल टेलीविजन व्यवसायों में बड़े
पैमाने पर विश्वव्यापी परिवर्तन हो रहे हैं। मूलतः इसका मुख्य कारण दुनिया
भर के दूरसंचार नेटवर्कों पर जो नियंत्रण थे उनका हटाया जाना है। सन् 1990
से वाणिज्यिक उद्यमों ने विज्ञापन, बिक्री और दुनिया भर में अपने उत्पादनों
का समर्थन के लिये इंटरनेट को एक संभावित व्यवहार्य साधन के रूप में देखा
है। ऑनलाइन शॉपिंग नेटवर्क वाणिज्यिक गतिविधियों का एक बढ़ता प्रतिशत बन
गया है। इक्कीस् वीं सदी ने ऑनलाइन व्यापारों के लिए असीम अवसर एवं
प्रतिस्पर्धा का वातावरण प्रदान किया है। अनेक ऑनलाइन व्यापारिक कंपनियों
की स्थापना हुई है और अनेक मौजूदा कंपनियां ऑनलाइन शाखाएं खोल रखी हैं।
ई-वाणिज्य व्यापार आम तौर पर कुछ या सभी निम्न प्रथाओं को रोजगार:
Etail या आभासी स्टोर के सामने वेबसाइटों पर ऑनलाइन कैटलॉग, कभी कभी एक "आभासी माल' में इकट्ठे हुए के साथ प्रदान करते हैं
खरीदने या बेचने पर ऑनलाइन बाजारों।
इकट्ठा और वेब संपर्क और सामाजिक मीडिया के माध्यम से जनसांख्यिकीय डेटा का उपयोग करें।
इलेक्ट्रॉनिक डेटा इंटरचेंज, व्यापार से व्यापार एक्सचेंज डेटा का उपयोग करें।
ई-मेल या फ़ैक्स (उदाहरण के लिए, समाचारपत्रिकाएँ) के साथ द्वारा भावी और स्थापना की ग्राहकों तक पहुँचने।
व्यापार से व्यापार खरीदने और बेचने का उपयोग करें।
सुरक्षित व्यापार लेनदेन प्रदान करते हैं।
नए उत्पादों और सेवाओं की शुरूआत के लिए pretail में संलग्न
गैर परंपरागत व्यापारिक अवसरों में निम्नलिखित शामिल हैं
• उपभोक्ता उन्मुख सूचना सेवाएँ, उदाहरण के लिए स्थानीय वर्गीकृत
विज्ञापन यथा किराया/संपत्ति समाचार, वर्तमान घटनायें, पारिवारिक कानून,
लघु व्यापार कानून, आदि
• व्यवसायोन्मुख जानकारी सेवाएं यथा बिजनेस लॉ, कंपनी प्रोफाइल, जैसे नौकरी निविदाएं, डेटाबेस, स्टॉक और वित्तीय जानकारी
• मनोरंजन- जैसे खेल, संगीत और कला प्रदर्शन।
• हेल्प फ़ाइलें, कंप्यूटर अनुप्रयोग एवं इमेज फ़ाइलों के लिए फ़ाइल संग्रह सेवा।
• इलेक्ट्रॉनिक मॉल
• इंटरनेट निर्देशिका सेवा जिससे पंजीकरण, खोज और विज्ञापन शुल्कों द्वारा आर्थिक लाभ मिल सकता है
• इंटरैक्टिव सेवाएं जैसे व्यक्तिगत मैच सेवाएं और कॉन्फ्रेंसिंग सेवाएं।
• बिक्री विज्ञापन जिसमें वह विज्ञापन भी आता है जो उन वेबसाइटों में होता है जहां
• लोग इकट्ठे होते हैं
• इन दिनों फेस्बुक विज्ञापन के लिए एक महत्वपूर्ण मंच बन गया है। वहाँ
भी इंटरनेट पर विज्ञापन देने के लिए दलाल के रूप में एक व्यापारिक संस्था
की स्थापना व्यक्तियों द्वारा हो सकती है।
• दूरस्थ शिक्षा
• इलेक्ट्रॉनिक नकद सेवाएं
• डोमेन नाम दलाल
• इंटरनेट सुरक्षा सेवाएँ
• तकनीकी सहायता और परामर्श
• भाषा अनुवाद सेवा
• प्रकाशन एवं पत्रिकाएं
Ecommerce companies in India have grown enormously over the past few decades due to the worldwide availability of supply chains, logistics, and Internet facilities. Small businesses can now compete with larger enterprises and reach a wider audience thanks to e-commerce firms. They can establish an online shop, use e-commerce platforms to sell their goods, and use the same finance and customer service options as bigger businesses. Top 10 Ecommerce Companies in India Below is the best ecommerce business list: 1. Amazon Amazon is among the top e-commerce companies in India. In June 2013, Amazon India , a division of the international retail behemoth, initially welcomed customers from India. Amazon focuses on providing the best-class service to its customers. Fast same-day and overnight shipping that caters to today’s frequent customers is synonymous with the brand. Many in-demand businesses, like Xiaomi and Apple, use it as their platform of choice to introduce the newest...
e-commerce industry in india:E-commerce had a standout year in 2016, when it grew in size — from $5 billion to $8 billion — and pervaded every aspect of our lives. In 2017, it will grow further and sink deeper into our lives, albeit in a different form. The industry is set to become more 'm', or mobile, than 'e' commerce. That means more users. No doubt, more users will help companies build scale, but they will embrace a few changes themselves. Here's a look at 7 key trends for the Indian e-commerce industry for the year 2016... fewer discounts in companies will go after profitable growth rather than wooing customers with deep discounts (in other words, running on losses). A bigger user base will just be the cue for companies to reduce discounts and focus on profitable growth. "Building scale won't be a challenge for the large players," says Sandeep Aggarwal, founder, Shopclues. Six of the large e-commerce players — Flipkart, Amazon India...
The fastest growing e-commerce market in the world, according to Forester, is undoubtedly India. The Indian Institute of commerce states that by 2020, India is expected to generate $100 billion online retail revenue out of which $35 billion will be through fashion e-commerce. India is tipped to reach 500 million internet users by June 2018, according to a report from the Internet and Mobile Association of India (Iambi) and Kantar IMB. That’s up from 481 million six months prior, but internet penetration in rural areas is at just 20 percent compared with 65 percent in urban India. That rush online has led some analysts to predict big gains for online retail with Morgan Stanley forecasting that 30 percent annual growth in GMT will take India’s e-commerce market to $200 billion by 2026. By the time you’re done reading this pen pushing act, someone somewhere would have completed several online transactions. A few clicks, and they’d be all set to receive t...
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